مجله حکیم 24

فروشگاه و رستوران آنلاین سی ماسک ،

در حال انتقال به بانک ... processing...
processing...

کلاژن ها و حفظ جوانی پوست

14 مرداد 1400 | 12:11
کلاژن ها و حفظ جوانی پوست

کلاژن چیست؟

کلاژن پروتئینی است که نقشی بسیار مهم در جوان ماندن پوست شما ایفا می‌کند و مهم‌ترین ساختمان پوست شماست، این پروتئین همچنین در استخوان ها و تاندون ها و رباط های مفاصل نیز یافت می شود.

 

 

مزایا، منابع غذایی و مکمل‌های حاوی آن
کلاژن مسئول حفظ ساختار پوست قابلیت ارتجاعی آن بافت و استحکام آن است که امروزه عمده شرکت های داروسازی و آرایشی بهداشتی پیرامون آن صحبت می کنند امروز به سختی می‌توان داروخانه ای را یافت که کرم های حاوی کلاژن در آن یافت نشود، محصولاتی که ادعا می کنند کلاژن پوست را تقویت کرده و پوست شما را جوان تر می کند اما آیا واقعاً کلاژن اینقدر حائز اهمیت است.

فاکتورهای دخیل در کاهش کلاژن پوست
متأسفانه با افزایش سن کلاژن پوست تحلیل می رود و یکی از فاکتورهای مهم در سرعت این تحلیل رفتن ژنتیک است، یکی از مهمترین تحقیق کنندگان این پروتئین رادیکال های آزاد هستند. فاکتورهای محیطی از جمله اشعه ماورای بنفش خورشید و آلودگی هوا سیگار و سبک غذایی نامناسب به عنوان مثال مصرف بالای شکر همگی با ایجاد رادیکال‌های آزاد سبب تخریب کلاژن میگردد، تحقیقات نشان می‌دهد که سیگار کشیدن سبب تخریب تارهای کلاژن شده و آنها را تضعیف کرده و کیفیت آن را پایین می‌آورد و اثرات این را به وضوح در پوست صورت افراد سیگاری به خصوص ناحیه اطراف دهان می توان مشاهده کرد.
نگاهی به ساختار این پروتئین ضروری
کلاژن از سه اسید آمینه به نام‌های گلایسین پرولین و هیدروکسی پرولین تشکیل شده است، مولکول کلاژن به صورت یک مارپیچ سه گانه با سایر مولکول های کلاژن پیوند خورده و یک ساختار شبکه‌های توری مانند در پوست ایجاد میکند.


مزایای کلاژن برای بدن شما
کلاژن به بافت‌های بدن استحکام و سختی می بخشد، در بافت پوست وقتی با فیبرهای فلاسک پلاستیک آمیخته می شود به پوست استحکام و انعطاف پذیری می دهد. علائم افت و کاهش کلاژن در بدن به صورت ایجاد چین و چروک رباط ها و تاندون های سفت عضلات ضعیف درد مفاصل و گاهاً مشکلات گوارشی بروز می نماید. مصرف روزانه ۱۰ گرم کلاژن می تواند انعطاف پذیری رطوبت و تراکم کلاژن پوست را بهبود بخشد، یک مقاله که در مجله آنتی اکسیدانت در فوریه ۲۰۲۰ به چاپ رسیده بیان شده است که کلاژن هیدرولیز شده می‌تواند پوست را از ملاسمای ناشی از نور ماورای بنفش خورشید محافظت کند به دلیل آثار آنتی اکسیدانی در مقاله دیگری در سال ۲۰۱۷ در مجله اپلاید فیزیولوژی نوتریشن متابولیزم آمده است که مصرف روزانه ۵ گرم کلاژن به مدت ۱۲ هفته در ۱۳۹ ورزشکار با درد زانو توانسته سبب کاهش قابل توجه درد در حین تمرین گردد.
در مقاله دیگری در سال ۲۰۱۸ در مجله نوترینس آمده است که در زنان یائسه با کاهش BMI، که روزانه ۵ گرم کلاژن به مدت یک سال مصرف کرده‌اند تشکیل بافت استخوانی در لگن و مهره ها افزایش یافته است.
راهکارهای علمی افزایش تولید کلاژن
پس از سی سالگی بدن هر ساله کلاژن بیشتری را از دست می دهد و علاوه بر آن توان تولید این پروتئین در بدن کاهش می‌یابد یکی از توصیه ها استفاده از کرم‌های موضعی حاوی ترکیبات رتینول یا رتینوئید ماده‌ای از مشتقات ویتامین آ می باشد، رتینول و همچنین استفاده از ترکیبات آلفا هیدروکسی اسید و گلایکولیک اسید سنتز کلاژن در پوست را تحریک می‌کند.
مطالعات نشان داده که روش هایی از جمله لیزر درمانی اولتراسونیک میکرونیدلینگ و استفاده از فیلرها می‌تواند سبب افزایش تولید کلاژن در پوست گردد، استفاده از رژیم های پر پروتئین ویتامین ث، زینک نیز تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.
با این وجود اولین کار برای حفظ کلاژن موجود در پوست استفاده روزانه و مداوم از ضدآفتاب با اس پی اف حداقل ۳۰ می باشد، مصرف الکل و سیگار نیز دو عامل مهم دیگر در کاهش کلاژن و تشکیل چین و چروک می باشد.
چگونه کلاژن بیشتری دریافت کنیم؟
- پودرها و کپسول های حاوی کلاژن
گرچه کلاژن نوعی پروتئین بوده و در صورت مصرف خوراکی به طور کامل در دستگاه گوارش به اسیدهای آمینه تشکیل دهنده خود تجزیه می گردد، با این وجود بدن می تواند از همان اسید آمینه ها در ساخت کلاژن بهره ببرد، بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله نوترینت در سال ۲۰۱۹ مصرف مکمل های کلاژن می تواند موجب بهبود تولید این ماده در بدن گردد.
- کرم های حاوی کلاژن
شواهد اندکی مبنی بر اثربخشی استفاده از کرم های حاوی این ماده در جهت کاهش چین و چروک پوست وجود دارد، با این حال می توان از فرآورده های موضعی حاوی رتینوئید ها آلفا هیدروکسی اسید ها و گلایکولیک اسید بهره برد تا سبب تحریک تولید کلاژن در پوست گردد.


در انتها به عنوان جمع بندی روش هایی جهت حفظ و تقویت کلاژن صورت پیشنهاد می گردد:
افزودن رتینوئید به فرآورده های موضعی پوست در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۶ در مجله ژورنال او کازمتیک درماتولوژی به چاپ رسیده می‌گوید، استفاده از رتینوئید موضعی به مدت ۱۲ هفته سبب کاهش چروک ها شده است.
سرم  ویتامین ث هم آنتی اکسیدان هست و از کلاژن در مقابل اشعه ماورای بنفش محافظت می کند و هم سبب تحریک تولید آن می شود.
استفاده مداوم و روزانه از ضد آفتاب و اشعه ماورای بنفش منجر به شکسته شدن کلاژن می‌شود که در پی آن چین و چروک و خطوط پدید می آید، فراموش نکنید که ضدآفتاب خود را هر سه ساعت یک بار تجدید کنید. به هنگام استفاده از ضدآفتاب گردن و چانه را فراموش نکنید همچنین پشت دستها.


- مصرف مکمل های کلاژن می‌تواند به افزایش انعطاف پذیری و افزایش تراکم کلاژن پوست کمک کند
- استفاده از رژیم های پر پروتئین حاوی ماهی و غذاهای دریایی و سینه مرغ
- مصرف بیش از حد شکر سبب شکسته شدن کلاژن می‌شود، از مصرف شکر را محدود کنید.
- توقف مصرف سیگار
- استفاده از لایه بردار هایی مثل گلایکولیک یا آلفا هیدروکسی اسیدها
- داشتن فعالیت بدنی
- عدم مصرف الکل
- کاهش استرس و داشتن حداقل ۷ الی ۹ ساعت خواب شبانه


کلیه حقوق سایت Hakim24.ir متعلق به داروخانه آنلاین دکتر حکیم الهی بوده و محفوظ می‌باشد.