آخرین دانستنی ها

فروشگاه و رستوران آنلاین سی ماسک ،

در حال انتقال به بانک ... processing...
processing...

آیا ویتامین ب 12 کافی به بدن شما می رسد؟

11 بهمن 1399 | 15:36
آیا ویتامین ب 12 کافی به بدن شما می رسد؟

ویتامین B12 ماده مغذی است که به حفظ سلامت اعصاب و سلول های خونی بدن کمک می کند و با کمک در ساخت DNA، در تشکیل ماده ژنتیکی سلول ها موثر است. ویتامین ب 12 همچنین در جلوگیری از نوعی کم خونی به نام آنمی مگالوبلاستیک که موجب خستگی و ضعف افراد می شود، نقش دارد.

سیانوکوبالامین فرم انسانی ویتامین ب 12 است که برای رشد، تکثیر سلولی، تشکیل خون و ساخت پروتئین و بافت اهمیت دارد.

آیا شما در معرض خطر کمبود ویتامین ب12 هستید؟
علل بسیاری برای کمبود ویتامین ب 12 وجود دارد. یک رژیم غذایی گیاهی و انجام جراحی کاهش وزن شایع ترین علت ها هستند. گیاهان فاقد این ویتامین هستند و شما می توانید به خوردن غذاهایی مانند گوشت، تخم مرغ، مرغ، محصولات لبنی، و دیگر مواد غذایی بر پایه حیوانی این ویتامین را تامین کنید. گیاه خواران اغلب نیاز به دریافت مکمل ویتامین ب 12 را دارند. کسانی که جراحی های کاهش وزن نیز انجام داده اند باید این مکمل ها را دریافت کنند.
شرایطی که با جذب ویتامین ب 12 تداخل ایجاد می کنند، از قبیل بیماری سلیاک یا بیماری کرون هستند. در کسانی که از داروهای سوزش سر دل استفاده می کنند، فقر ویتامین ب 12 شایع است چون اسید برای جذب این ویتامین ضروری به نظر می رسد. این شرایط به احتمال زیاد در افراد مسن رخ می دهد چون با افزایش سن مقدار تولید اسید معده تقلیل می یابد.


خواص ویتامین B12 و نقش آن در سلامت
1. ویتامین B12 به پیشگیری و درمان کم خونی کمک می کند. به طور کلی ساخت و بازسازی سلول های قرمز خون نیاز حتمی به ویتامین B12 دارد.
2. این ویتامین به رشد کودکان کمک می کند و باعث افزایش نیروی بدن می شود.
3. تقویت قلب از مهمترین خواص ویتامین B12 در بدن انسان است.
4. درمان نازایی، آسم، سردردهای میگرنی و افسردگی.
5. ویتامین B12 به همراه اسید فولیک نقش بسزایی در تشکیل لوله عصبی جنین و پیشگیری از نقایص مادرزادی جنین دارد.
6. افزایش تراکم استخوانی و پیشگیری از شکستگی استخوان و پوکی استخوان
7. ویتامین B12 برای سلامت اعصاب موثر است و مصرف مقادیر کافی آن در تقویت حافظه، تعادل و تمرکز موثر می باشد.
8. کمک به جذب بهتر چربی ها، پروتئین و مواد نشاسته ای از خواص ویتامین ب12 است. این ویتامین برای تولید DNA و RNA ضروری است و در عملکرد برخی آنزیم های خاص که موجب سوخت و ساز کربوهیدرات و کنترل چربی می شود، نقش دارد.
9. یکی از مهمترین فواید ویتامین B12 توانایی آن در تسریع فعالیت های متابولیک و بالا بردن سطح انرژی افراد است.
10. بهبود بیماریهای خونی و صدمات مغزی از فواید ویتامین B12 در درمان بیماری ها است.

منابع طبیعی ویتامین B12 کدام اند؟
بعضی از منابع غنی ویتامین B12 شامل:
- انواع ماهی ها
- گوشت قرمز و جگر گوساله
-تخم مرغ
- گوشت ماکیان و تخم مرغ
- شیر و محصولات لبنی
- غلات و حبوبات غنی شده با این ویتامین

عموما برای تامین نیاز بدن به ویتامین B12 استفاده از منابع طبیعی بهتر است. اما پزشکان بعضی از اوقات خوراکی های غنی شده و مکمل های این ویتامین را برای افراد بالای 50 سال تجویز می کنند. هرچه سن ما بیشتر می شود، جذب ویتامین B12 برای بدن ما سخت تر می شود.


کلیه حقوق سایت drhakimelahi.com متعلق به داروخانه آنلاین دکتر حکیم الهی بوده و محفوظ می‌باشد.